|
Co mogę zrobić dla Ziemi - nie tylko w dniu Jej święta
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12605 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Scenariusz lekcji wychowawczej dotyczący praktycznych działań każdego dziecka w najbliższym otoczeniu. Nie uciekam się do działań niemożliwych, lecz stworzenia klasowej deklaracji wraz z podpisami i obowiązkiem realizacji np. nie będę śmiecił łupinami słonecznika ...
Opracowała: mgr Maria Wiśniewska SP Pęzino
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat: Co mogę zrobić dla Ziemi – nie tylko w dniu Jej Święta.
- Etap edukacyjny: II
- Przedmiot: godzina wychowawcza, ścieżka edukacyjna, zajęcia koła, LOP
- Czas trwania i miejsce: sala lekcyjna, ok. 45 min.
- Cele lekcji /operacyjne/
UCZEŃ POTRAFI:
- określić zachowania korzystne dla środowiska
- wskazać postępowania niekorzystne dla środowiska na przykładzie swoim i kolegów
- określić możliwości własne wpływu na otoczenie
- stosować w życiu codziennym przyjęte zobowiązania
- brać współodpowiedzialność za stan najbliższego otoczenia
- gromadzić i wykorzystywać informacje
- Forma pracy uczniów: zespołowa, indywidualna
- Metoda: dyskusja dydaktyczna
- Umiejętności kluczowe:
- Dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści.
- Efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działania na gruncie zachowania obowiązujących norm.
- Treści ścieżki ekologicznej:
- Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
- Degradacja środowiska – przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jej związek z formami działalności człowieka.
- Pomoce dydaktyczne: arkusz karty dla każdego ucznia "znajdź kogoś kto.", arkusze szarego papieru, kolorowe flamastry
- Etapy pracy:
Etap I- /około 15min / uczniowie szukają wśród kolegów w klasie ( jeśli nie znajdziesz w klasie szukaj w szkole) osobę pasującą do podanych działań z życia codziennego . Można urządzić konkurs na czas w klasie . Później spróbujcie wspólnie się zastanowić czy wymienione poniżej czynności mają jakiś związek z ochroną środowiska lub edukacją ekologiczną. Etap II- /około 10 min / dyskusja czy wymienione poniżej czynności mają jakiś związek z ochroną środowiska lub edukacją ekologiczną. Etap III- /około 5 min/ każdy z uczniów pisze swój własny punkt deklaracji "Co mogę zrobić dla Ziemi" ( można wykorzystać punkty z etapu I) Etap IV- /około 15 min / wszystkie punkty spisujemy na arkuszu szarego papieru (tyle punktów, ile osób jest w klasie), numer w deklaracji odpowiada numerowi ucznia w dzienniku lekcyjnym, każdy uczeń podpisuje, arkusz można wzbogacić rysunkami Etap V- /prace składamy do organizatora/ wykonanie wystawy prac w holu szkoły, ewentualna nagroda za najciekawszą pracę (pomysły na własne możliwości wpływania na stan środowiska w miejscu zabawy, pracy, w szkole; krótkie i rzeczowe zredagowanie wypowiedzi, estetyka prac/ Etap VI – wystawa prac plastycznych deklaracji w holu szkoły ZNAJDŹ KOGOŚ KTO. Postaraj się wśród kolegów w twojej klasie ( jeśli nie znajdziesz w klasie szukaj w szkole) osobę pasującą do poniższych stwierdzeń i wpisz jej imię. Można urządzić konkurs na czas w klasie. Później spróbujcie wspólnie się zastanowić czy wymienione poniżej czynności mają jakiś związek z ochroną środowiska lub edukacją ekologiczną.
- Bierze prysznic zamiast kąpieli w wannie, żeby oszczędzać wodę..........
- Podczas wycieczek zbiera po sobie wszelkie odpadki..............
- Często uśmiecha się do innych.........
- Kompostuje odpadki............
- Wyłącza światło, żeby oszczędzać energię.............
- Zabiera ślimaka z drogi i przekłada na trawę..........
- Z przyjemnością uczy się przyrody.................
- Zwiedzał Woliński Park Narodowy............
- Często używa przedmiotów jednorazowego użytku.............
- Jest wegetarianinem..............
- Lubi przebywać wśród drzew, zieleni w lesie..............
- Lubi muzykę spokojną...........
- Wie gdzie jest najbliższy pomnik przyrody..............
- Wielokrotnie używa plastikowych toreb...........
- Segreguje śmieci..............
- Ogląda programy ekologiczne.............
- Ma zainstalowany licznik zużycia wody..........
- Pije wodę filtrowaną.............
- Zawsze wrzuca śmieci do śmietnika.............
- Podnosi papier, który leży na trawniku............
- Posadził choćby jedno drzewko.............
- Hoduje rośliny doniczkowe...............
- Gryząc słonecznik nie rzuca łupin na ziemię............
- Depcze trawniki................
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|